Stockcar racen

nieuws

The King's Battle


Een 2-daags evenement in Blauwhuis, Friesland.

Vrijdag 26 april was niet alleen ons oudste teamlid jarig (pa werd 81), maar was ook deel 1 van een 2-daagse cross in Blauwhuis, Friesland. 

Hoewel de bus nog voor APK-keuring stond bij Truckservice Van Sambeek, gingen wij op pad met de auto-ambulance getrokken door niemand minder dan onze Engelse vriend Richard Woods (Stockcar UK268). Richard is één van de Engelse coureurs die ook dit jaar naar het Speedweekend (20 en 21 juli) op Texel komt. 
Ook aanwezig waren Craig Finniken, Bobby Griffin, Daz Kitson (allen te bewonderen tijdens het Speedweekend) en Lee Fairhurst.
Er werd gereden in Engels format, in je enige heat kun je je kwalificeren voor de finale als je bij de eerst 10 zit zit. Zo niet, kun je, samen met de anderen die zich ook nog niet geplaatst hebben voor de finale, een "consolation" rijden. De eerste 6 hiervan gaan alsnog naar de finale van de dag.
Onze heat ging veelbelovend van start! Vanaf een 9e startplek doorgereden naar plek 6. Maar in de 5e ronde werd Pascal in de rondte getikt en moest achteraan aansluiten. Wel reed hij nog naar voren, maar niet genoeg voor een directe plaatsing voor de finale.
De remmen bleken naarmate de race vorderde niet helemaal goed te werken, maar een eventuele oorzaak hadden we hier niet voor.

In onze "consolation" werden de remmen er niet beter op en Pascal moest moeite doen om de auto goed door de bocht te krijgen. Hij finishte op een 12e plek. Geen finale voor ons dus. 

De dag daarop was het Koningsdag en werd er gereden om de "kroon van de koning". 
We hadden veel grip en Pascal ging dan ook hard, vooral op de rechte stukken. De remmen bleken na wat aanpassingen nog steeds niet het juiste effect te geven en Pascal besloot zich niet te veel met de kop te bemoeien. Ondanks dat het om plek 15/16 ging, werd Pas erg hard geraakt en de muur in gestuurd. De rechterkant van de voorbumper raakte hierbij dusdanig krom dat deze tegen het rechter voorwiel op zat en Pascal kon nòg moeilijker de bocht nemen.
Vooral, zo bleek later in de pits, omdat ook de vooras en de spoorstang krom waren gegaan tijdens de enorme impact in de muur. Er werd een compleet andere vooras onder gemonteerd en een andere spoorstang.
Omdat we niet op tijd waren voor onze eigen heat, mochten we in een andere heat aansluiten, maar dan wel achteraan. Ook deze heat verliep door de remmen, of eigenlijk het niet werken ervan, niet goed. De snelheid op het rechte stuk is echt goed, maar Pascal moest 2x trappen om enigszins te kunnen remmen. Zo wil je geen stockcar rijden.
Na deze heat hadden we het lek boven v.w.b. het remmen: een niet goed werkende ontluchtingsnippel! Deze nippel liet een klein beetje lucht toe tot het remcircuit en naarmate de olie en deze lucht warmer wordt, zet de ontstane luchtbel uit en zorgt voor nòg slechtere remmen.

Als dagafsluiter was er een "Dash for cash". 

En ja hoor, de remmen deden het erg goed! Helaas klapten er 2 stockcars vlak voor Pascal tegen elkaar aan en Pascal kon deze niet meer ontwijken. De bumper zat weer keurig om het rechter voorwiel gevouwen: DNF.

Op naar 12 mei: St. Maarten!