Stockcar racen

nieuws

April 2019


We zijn begonnen!

21 april jl. was onze seizoensopener ACON, St. Maarten.

 

Maar voordat het zover was, is er veel werk verricht.

Allereerst zijn er rondom nieuwe bumpers/ afhouders opgekomen. Nagedacht over de manier waarop deze moeten worden samengesteld heeft geresulteerd in een aanzienlijke gewichtsbesparing, zonder "slap" te worden.

De koppeling, koppelingshuis en aanverwante zijn nagelopen en vernieuwd. De remklauwen rondom hebben we vernieuwd en aangepast waar nodig. Het schakelsysteem is veranderd naar een manier welke voor Pascal het fijnste is om te schakelen. In plaats van de pook tussen de benen zit deze "gewoon" naast de stoel.

 

De stockcar bleek zo af en toe aan de voorzijde toch aan te slaan als er door een kuil werd gereden. Het begin van de slee is naar achteren gebracht om meer riumte te creëren voor de vooras.

 

Ondertussen werd er ook gewerkt aan de bus. Stolk Mechanisatie heeft niet alleen verstand van grasmaaiers en trekkers, maar ook van oude bussen/ touringcars. Met hun hun hulp zijn we een stuk dichterbij een goed lopende bus gekomen! :)

Tevens is er gelast aan het chassis, maar de punten waarop een goedkeuring bleef hangen waren zonder put niet te zien. Uiteindelijk op de put bij Van Sambeek en daar konden de laatste 2 punten worden aangepakt.

De achterbanden konden niet of nauwelijks door de keuring dus die zijn, met behulp van de Texelse Bandenspecialist Kees Hin Banden, ook gewisseld.

 

Voor al deze aanpassingen zijn de wanden in de ruimte van de bus waar de stockcar komt te staan met hout bekleed en met waterdichte verf behandeld. Het dak van de bus is op slechte plekken geschuurd en in de primer gezet. Hierna is het dak 2x in de waterbestendige verf gezet om zeker te zijn van geen lekkage. Het chassis is in de primer gezet.

 

De lier welke in de bus zat is bij nader inzien afgekeurd en er is een nieuwe lier aangeschaft. We willen tenslotte niet dat de lier blijft hangen en de stockcar door de helft van de bus heen trekt (zoals bij een Engelse coureur is gebeurd!!).

 

Alles wat aan de stockcar is vernieuwd/ vernaderd of gewijzigd is ook weer in de verf gezet. Ook de nieuwe zijkappen zijn eerst in de kleur gezet en door Print Service Texel voorzien van stickers.

 

Trots op onze looks gingen we dan ook naar St. Maarten voor onze siezoensopener.

Zondag 21 april '19 was het eindelijk zo ver, we stonden weer aan de start.

De 1e heat op de door de ACON aangepaste baan ging goed. Auto lag goed, snelheid goed. Opgeklommen naar een 3e plaats en ook zo geëindigd. :)

 

Onze 2e heat was van korte duur, al in de eerste bocht reed er een stockcar tegen de binnenkant van de velg met een lekke band als gevolg. DNF.

 

Ook in de 3e heat werden we in de eerste ronde hard geraakt, boven op de schokbreker. Deze raakt hierdoor lek en eindigde onze racedag. Over enkele dagen zijn onze volgende races, 2 opeenvolgend.

 

Hopelijk heeft de keurmeester van de bus ons groen licht gegeven om vertrouwd en veilig de weg op te gaan met ons nieuwe vervoersmiddel. Op naar het komende weekend!